Цели:
ознакомление учащихся с идиомами английского языка;
формирование речевой компетенции.
развитие навыков языковой догадки;
Оборудование: звукозапись скороговорки, картинки с идиомами, презентация «Идиомы»
Ход занятия.
Организационный момент.
Good morning, dear friends! I am glad to see you today. Are you fine?
Фонетическая зарядка.
Listen to the tongue-twister.
If a dog chews shoes,
What shoes would he choose to chew?
Too few for sure.
You’re a choosy shoe-chewer.
Now listen to the tongue-twister again and read it slowly line by line. (с доски)
Now say the tongue-twister as quickly as you can.
Знакомство с идиомами.
Look at the pictures and try to guess the meaning of these word combinations:
Eager beaver
A big gun
Walk on air
( На доске листы с выражениями и картинками их иллюстрирующими)
How can you name these expressions? You are right! These are idioms. Why do people use idioms?
Read the sentences with idioms and translate them. (слайд №2)
Развитие языковой догадки.
Guess the meanings of these idioms. Pictures can help you. (слайды №3,4)
Match the idioms with their Russian equivalents. (слайд №5)
Match the idioms with the phrases explaining them. (слайд №6)
Формирование языковой компетенции.
Fit one of the idioms in the sentences. (слайд №7)
Рефлексия.
Our time is over. We must stop now. How do you find idioms? Are they fine?
How can you say about a very rich man? И т.д.
Name the idiom which you remember.
Домашнее задание.
Your home task will be to find any idiom and illustrate it. (слайд №8)
Использованные источники:
O.V.Afanasyeva, I.V.Mikheeva «English 7» Москва, «Просвещение», 2001
O.V.Afanasyeva, I.V.Mikheeva «English 7 Activity Book» Москва, «Просвещение», 2002